A közúti sebességmérők hazánkban traffipax néven ismertek, hiszen az 1980-as és 1990-es években használt készülékek márkája is szintén ezt a nevet viselte. A sebességmérő eszközök lecserélését követően azonban a köztudatban mai napig a traffipax elnevezés szerepel. 

A traffipaxok kezdete es jelene 

Az első sebességmérő már a 20. század elején, 1905-ben megjelent Amerikában. A sebességmérő eszköz egy útszakasz két kijelölt pontján készített fotókat. Az így begyűjtött adatoknak köszönhetően egyszerűen ki lehetett számolni az ott közlekedő autósok átlagsebességét. 

A jelenleg ismert traffipaxok prototípusát Maurice Gatsonides, egy holland autóversenyző építette meg. Gatsonides célja az volt, hogy a készülék használatának segítségével javíthasson saját köridején. A sebességmérő annyira kiváló teljesítményt nyújtott, hogy a rendőrség is elkezdte használni az utakon a balesetek megelőzése érdekében. 

Magyarországon először 1967-ben vetette be a rendőrség az akkoriban még kezdetleges technológiával rendelkező, úgynevezett “tányéros” radart. Azonban ezt az eszközt könnyen kijátszották az autósok, hiszen már távolról kiszúrták őket az utakon, így bőven volt idő lelassítani a gépjárművet. 

Hazánkban a változást végül a lézeres traffipaxok hozták el, amelyeket az 1990-es évek elején kezdték el használni a hatóságok. Az autósok legálisan az Autófelszerelések.hu-nál kapható traffipax jelzővel vagy az illegálisnak számító lézerblokkolóval védekezhetnek a sebességmérők ellen. Természetesen a legbiztosabb és egyben legbiztonságosabb megoldás a sebességhatárok teljes betartása az utakon.

Mi a jelenlegi traffipax rekord?

A magyar autósok többsége gyakran panaszkodik a túlzottan magas traffipax büntetésekkel kapcsolatban. A hazánkban jelenleg érvényes szabályok alapján akár 300.000 Ft-os bírság is kiszabható a túl gyorsan haladó gépjárművezetőkre. 

A több százezer forintos bírság természetesen kimagaslónak számít hazánkban, azonban Svájcban még szigorúbb a gyorshajtásért kiszabott büntetések aránya. A svájciak kifejezetten büszkék arra, hogy a világon náluk a legbiztonságosabb a közlekedés. Ennek fényében nem is olyan meglepő a gyorshajtás miatti hatalmas büntetések kiszabása.

A traffipax rekordot Svájcban fényképezték 2010-ben, amikor egy svéd autós 300 km/h-s sebességgel száguldott az utakon. A svájci hatóságok a büntetés kiszabása során mindig figyelembe veszik a szabálysértést elkövető személy jövedelmét. A svéd autóvezető magyar valutára átszámítva összesen 318 millió Ft-os büntetést kapott. Ez a büntetés jelenleg is világrekord, és valószínűleg még sokáig az is marad.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Összehasonlítás

Duna-Part programajánló