Az Európai Bizottság tegnap (ápr. 22-én) indította el az „Okos turizmus európai fővárosa 2022-ben” versenyt. A kezdeményezés célja olyan európai városok díjazása, amelyek kiemelkedő, innovatív és fenntartható turisztikai gyakorlatot folytatnak.

A turizmus iparág, mint a növekedés és a munkahelyteremtés egyik motorja, kulcsszerepet játszik az EU-ban, és nagyon sok ki nem aknázott lehetőséget rejteget – különösen az okos turizmus területén. A turizmus jövőjét az innováció, az akadálymentesség és a fenntarthatóság jelentik, az Európai Bizottságnak pedig az a célja, hogy az európai turizmus lépéselőnybe kerüljön. A COVID-19 járvány szétzilálta a turizmus ökoszisztémáját. Mivel nagyon sok város és úticél keresi most az újjáépítés és az ellenállóbbá válás útjait, fontos kialakítani és bevezetni az okos turizmus gyakorlatait a zöld és digitális átállás mellett.

Az EU az újjáépülést elősegítő innovatív, fenntartható és akadálymentes turizmust díjazza

Az „okos turizmus európai fővárosa” egy olyan EU-kezdeményezés, amelyet jelenleg a COSME program keretében finanszíroznak. Ezt az Európai Parlament által javasolt és az Európai Bizottság által 2019-ben és 2020-ban bevezetett előkészítő intézkedés sikeres tapasztalataira épít. A versenyre akár az EU városai, akár azok az EU-n kívüli városok jelentkezhetnek, amelyek részt vesznek a COSME programban[1]. A kezdeményezés célja, hogy erősítse a turizmus által létrejövő innovatív fejlesztéseket az európai városokban és körzeteikben, növelje a vonzerejüket, valamint erősítse a gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést. Ezen kívül arra is irányul, hogy megteremtse a legjobb gyakorlatok megosztásának keretrendszerét a versenyben részt vevő városok között, illetve együttműködési lehetőségeket és új partnerségeket alakítson ki.

Az okos turizmus 2022-es európai fővárosa címért úgy lehet versenybe szállni, ha a város négy területen mutat be innovatív turisztikai gyakorlatokat: az akadálymentesség, fenntarthatóság, digitalizálás, kulturális örökség és kreativitás területein. A pályázatokat először egy független szakértőkből álló bizottság értékeli. A második lépésben 7 várost kiválasztanak a szűkített listára, amelyeket aztán felkérnek arra, hogy az európai zsűri előtt mutassák be városuk pályázatát. Az európai zsűri két győztes választ az okos turizmus 2022-es európai fővárosa címre, ezeket 2021 novemberében fogják bejelenteni. 

Mindkét győztes város egész 2022-ben szakértői kommunikációs segítségben és márkanév-támogatásban részesül. Ez magában foglalja egy promóciós videó elkészítését, egy nagy hashtag szobrot, amelyet egy nagyon látogatott helyen állítanak fel, különböző népszerűsítő tevékenységeket, valamint EU-szintű megjelenést.

A verseny bizonyítottan sikeres előzményeket tud felmutatni. Az „okos turizmus európai fővárosa 2022-ben” már a verseny harmadszor megrendezett változata. Az „okos turizmus európai fővárosa 2020-ban” verseny győztesei Göteborg és Malaga voltak, míg a legelső versenyt Helsinki és Lyon nyerték, és viselték közösen az „okos turizmus európai fővárosa 2019-ben” címet.

A jelentkezéshez a város képviselőinek ki kell tölteni az online formanyomtatványtA jelentkezés határideje 2021. június 16. 17:00 óra (közép-európai idő szerint).

Bővebb információ:
Az okos turizmus európai fővárosa weboldal
Facebook
Twitter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Összehasonlítás

Duna-Part programajánló